ماهنامه اقتصادی سیاسی گذار

گذار 1


شماره اول ماهنامه اقتصادی سیاسی گذار به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سیدباقر اسکویی، از فعالین جنبش دانشجویی در اواسط دهه 80 منتشر شد. رئیس شورای سیاستگذاری این ماهنامه، سیدمهدی طباطبایی، دبیر اسبق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و مدیرمسئول فعلی ماهنامه نسیم بیداری است که هدف از انتشار این مجله جدید را تعمیق ارتباط با مخاطب و انعکاس صدای مردم به صاحب منصبان اعلام کرده.

در بخش اقتصادی گذار اول، پرونده ای با عنوان («دارا» سواد دارد) کار شده که به بررسی تاثیر تورم بر تحصیل و آموزش می پردازد. گزارشی از رشد هزینه های تحصیل و تاثیر آن بر خانوارهای کم درآمد، مصاحبه با دکتر عبدالله انصاری کارشناس اقتصادآموزش، گزارشی از مدارس مناطق 2 و 4 تهران، یادداشتی از دکتر سعید نایب درباره نسبت عدالت و آموزش  و... نشان می دهند که با افزایش تورم، خانوارهای کم درآمد از بازار آموزش خارج می شوند. در مطلع پرونده آمده است: «در همین شماره، گزارش هایی می خوانید که نشان می دهد نابرابری های آموزشی در حال تشدید است و نقل قولی می خوانید که خبر می دهد هزینه های درمان، در حال فقیرتر کردن فقراست. این جملات به ظاهر ساده، به معنی آن است که عده ای از اهالی این مملکت در معرض بیماری و بی سوادی قرار دارند و تلخ تر اینکه چنین وضعیتی را در عصر «انقلاب دانایی» تجربه می کنیم. عصری که سواد و سلامت انسان ها، اساس قدرت جوامع را تشکیل می دهد و اقتصاد را بارور می کند»

بررسی وضعیت بازار ارز و دلایل گرانی دلار، داستان رکوردزنی های یک بازار هیجان زده درباره صعود شاخص بورس تهران، نگاهی به بازار خودرو، یادداشت های درباره رابطه اقتصاد و معماری و مجموعه مطالبی درباره اقتصاد گردشگری از اهم مطالب اقتصادی شماره اول گذار است. در پایان این بخش یک سبد خرید کالاهای فرهنگی پیشنهاد شده که بر اساس آن برای سه سطح درآمدی روزی 1000 تومان، روزی 3000 تومان و روزی 6000 هزار تومان، کالاهای فرهنگی شامل کتاب و مجله و فیلم و تئاتر و کنسرت و... معرفی شده است.

موضوع اصلی بخش سیاسی با نام «سودای سروری»، کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده است که طی آن شرایط 20 نفر از فعالین سیاسی که ممکن است وارد عرصه رقابت انتخابات آتی شوند، بررسی شده است از جمله مصطفی پورمحمدی، مجتبی ثمره هاشمی، سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، سیدمحمد خاتمی، کمال خرازی، اسفندیار رحیم مشایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، علی مطهری، علی اکبرناطق نوری، محمدعلی نجفی، علی اکبر ولایتی و...

مسلمانان و هتاکان، در آرزوی اوین، نگاهی به زندگی سعید مرتضوی، سیاست مثل ساعت درباره نظام سیاسی کشور سوئیس، وکیل الرعایا؛ درباره شوراهای حل اختلاف و مجموعه مطالبی درباره انتخابات کنگره امریکا مطالب دیگر بخش سیاسی گذار است.

در بخش انتهایی مجله با عنوان کلی «خواندنیها»، گذر تاریخ به انعکاس اخبار اقتصادی ایران در مهر سال های 61، 71، 81 و 91 پرداخته و باشگاه ایثار، ایستادگی این ملت در سال های جنگ را روایت کرده است.

شماره اول ماهنامه اقتصادی سیاسی گذار صد صفحه حجم و 4هزار تومان قیمت دارد.
  • تحریریه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی